måndag 9 juli 2012

Träningsläger i Italien

Förra veckan, den första veckan i juli, hade jag uppdraget att leda en grupp gymnaster till Italien på ett träningsläger. Det var en underbar vecka tillsammans med duktiga gymnaster och ledare ,föräldrar och syskon. Härlig värme som höll sig kring +32 C ,fin lång sandstrand, svalkande pool och härliga smakupplevelser.
Träningslägret hölls i Cesenatico som ligger ca. 30 km norr om Rimini vid Adriatiska havets kust . Cesenatico är en pittoresk hamnstad med ungefär 20 000 invånare.Hamnen i Cesenatico ritades av Leonardo da Vinci.
Staden Cesenatico

Lördag den 30 juni åkte vi från Norrtälje mot Arlanda. Vi flög med Norwegian till Venedig.Vilken värme vi mötte när vi klev ur flygplanet ! Det var det här vi hade längtat hela vintern , men  oj så svettigt det blev :)
Förväntansfulla resenärer på väg till Italien på träningsläger
Framme vid flygplatsen i Venedig hittade vi vår förbeställda buss, men ingen chaufför i folkvimlet! Personlaen i informationsdisken hjäpte till att ropa ut chauffören i högtalarna och då dök han upp och vi kom iväg mot Cesenatico.
Tre timmar senare var vi framme vid Accedemia Acrobatica. Först hittade de inte vår bokning... när de till slut hittade bokningen hade vi inte tillräckligt med rum i bokningen.Det tog två timmar att reda ut och checka in. Vi skickade gymnasterna till poolen under tiden så slapp de svettas i värmen.

Påfyllning av vattenflaskor till gymnaster
Dagen efter började träningarna.Det var oerhört varmt att träna och åtgången av vatten var enorm. I gymnasternas rum fanns varken AC eller fläkt och nattsömnen blev lidande.De första dagarna var tuffa innan man började vänja sig med den varma miljön. Lyckligtvis fanns det "curlingföräldrar" på plats som servade med vatten, snacks och frukt samt stöttade när det var som jobbigast.
Curlingföräldrar
Morgonpromenaderna  vid strandkanten var underbara. Att se dagen vakna till liv, människor som plockar skaldjur, städar och krattar stranden och tar fram solstolar till soldyrkande turister.Stranden som var ca 7 km lång, var fullt med solstolar så långt ögat nådde.

Härliga morgonpromenader längs stranden

Veckans höjdpunkter var VM matchen mellan Italien - Spanien, men för Italienarnas sorg var det Spanien som tog guldet.

Vi minns var våra gemensamma middagar med föräldrar, gymnaster och tränare , svettiga träningar,nya kompisar och mycket skratt och skoj ! Det blev ett toppenbetyg för resan och ALLA vill återvända ! Arrivederci !!!