måndag 30 juli 2012

Turist i Stockholm

Det finns alltid något nytt att upptäcka i Stockholm oavsett hur många gånger man har varit där!Igår, på en söndag, åkte jag tillsammans med min man och vår dotter på en utflykt till vår kungliga huvudstad.Inga speciella planer hade vi för dagen. Det enda som jag hade velat se var utsikten från Stadshusets torn, men vi var inte ensamma med de planerna. Det var fullbokat till visningar. Det är ju begränsat antal besökare per omgång till tornet, så den fina utsikten sparar vi till nästa Stockholms besök.
Stadshuset i Stockholm

Smala gränder i Gamla Stan
Istället gick vi mot Gamla Stan, längs Västerlånggatan bland alla andra turister med kameran hängande i halsen, redo för alla fina fototillfällen. Det blev även lunch i Gamla Stan. Restaurangutbudet är stort och det var bara att sätta sig i någon av de restaurangerna längs vägen.

En varm sommardag i stan blir man ju sugen på att åka båt. När vi kom fram till Skeppsbron ville dottern hoppa på i en sightseeing båt Hop On Hop Off .Det är ett trevligt sätt att se några av Stockholms främsta turistattraktioner från vattnet. Vasa museum, Gröna Lund, Fotografiska. Det var bara att hoppa av och på båten när vi ville och upptäcka platser i egen takt. Till slut hoppade vi av nedanför Slottet, promenerade mot Mynttorget och gamla Stan igen, det var glassen som drog oss tillbaka, hemgjord glass med handgjorda våfflor, mmmm Nu var vi klara att åka åter till Norrtälje..... bara en tur med spårvagnen först.... Ja, nu kan vi åka hem! Ömmade fötter men nöjd med dagen. Det är svårt att inte tycka om denna vackra ,kungliga huvudstad.
I ♥ Stockholm :)
Strandvägen- där hittar man de dyraste lägenheterna i City.