måndag 5 december 2011

Självständiga Finland

Den 6 december ...Finlands självständighetsdag (på finska; itsenäisyyspäivä ) eller itsepäisyyspäivä (envisas dag) som man brukar säga i Finland. Envis.. ja det beskriver väl ganska bra en finländare ... det finska SISU :) man ger inte upp så lätt. Är jag själv en typisk, envisa finska ? Frågar jag min mamma, så är det nog bara mitt förnamn. Hon påstår att jag alltid har gjort som jag själv vill och det är nog sant ,om jag tänker efter ;)
Fast själva självständighetsdagen har nog inget med envisheten att göra, det var bara jag som hamnar lite i sidospåret med mina tankar och drömmar. Har gått och väntat på inbjudan till presidentens årliga fest på sitt residens.... fast inbjudan kom inte i år heller :(. Över 2000 personer har fått inbjudan av presidenten Tarja Halonen . Undrar om mitt inbjudningskort har kommit bort på posten!? Nej, vi vanliga medborgare får nog nöja oss att beundra de fina klänningar och välklädda gentleman på TV rutan istället ...forutsatt att man har finska TV kanalen ... men det har jag dessvärre inte : (
Hur ska jag då fira dennna stora dag som Finland 1917 förklarade sig självständigt från Sovjetryssland !? Jag kommer att värda i Levande Julkalender i Norrtälje där en av mina föreningsvänner från  Roslagsambassadörerna, Kaj Johnsson, kommer att hålla en kort program om Finland med blickar tillbaka till historian.
På kvällen tänder jag ett blått-vitt levande ljus och ägnar tankarna till mitt gamla hemland, Finland !
Finska flaggan som den sett ut sedan 1918

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...