torsdag 5 januari 2012

Dagens namn Hannele

Hannele är en tysk variant av Hanna som ursprungligen är ett hebreiskt namn med betydelsen "nåd". Namnet är nära besläktat med Hanne som är ett av Danmarks vanligaste namn. Hannele och Hanneli är vanligare i Finland än i Sverige. Antal kvinnor med namnet i Sverige: 4084.
Källa; Sv.Wikipedia
Dagens namn
Torsdag
5
januari
Hanna
Hannele
Namnsdag också för:
Hanne Hanny
Vecka 1
5.1.2012

Vilken härlig dag med bländande sol efter några gråa,trista och regniga dagar. Dessutom firar jag namnsdag idag :) Namnet Hannele infördes i svenska almanackan  1986, strax efter att jag kom till Sverige. Det var först i Sverige jag blev kallad för Hannele, som egentligen är mitt andra namn. Tilltalsnamnet som jag döptes till , Merja, fick till slut lämna plats till det "nya namnet" som tycktes passa bättre i svenskarnas mun :) Fast det har nog blivit flera varianter och betoningar på namnet Hannele under åren, men "so what !" Namnet är relativt ovanligt i Sverige och folk kommer ihåg en bättre när de inte känner många med lika namn i sitt bekantskap.
Idag blir det namnsdagstårta till eftermiddagfikat :)
Merja Hannele vid 3 månaders ålder hemma i Helsingfors

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...