måndag 20 februari 2012

Semla

Att ta en kopp kaffe eller té med en bulle eller kaka kallas för fika i Sverige. Är det bara i Sverige vi har ett speciellt ord för den populära kaffestunden med vänner och kollegor ? Imorgon är den stora fika dagen, fettisdagen, då mumsar i oss semlor. Dessa stora vetebullar med mycket vispad grädde och riven mandelmassa som serveras traditionellt med varm mjölk.
Under min uppväxt i Finland åt vi också semlor (laskiaispulla på finska). Fyllning till de finska semlorna kunde variera. Det kunde vara antingen sylt,äppelmos eller mandelmassa och självklart mycket visdad grädde.
Som nyinflyttad till Sverige, i mitten av 80- talet, var mitt första minne av de svenska semlorna lite annorlunda. Jag tog en fika på ett kafé i Stockholm och beställde "en semla med ost och skinka, tack ". Den unga servitrisen kollade lite konstigt på mig och bad mig att peka vad jag önskade. Jag pekade på en ......"ahaa, en fralla med ost och skinka " log hon mot mig. Efteråt förklarade min väninna att ordet semla i finlandssvenskan betyder inte samma sak i Sverige, här heter det fralla :)
Traditionella svenska semlor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...