torsdag 14 oktober 2010

Diplomerad Roslagsambassadör

Nu kan jag titulera mig som Roslagsambassadör!

I går kväll var den efterlängtade festen på Rånäs Slott där över 20 nya Roslagsambassadörer korades. Var och en fick av oss fick beskriva sitt eget smultronställe i Roslagen vilket inte är lätt att välja när det finns så många härliga platser att välja på. I mitt jobb är destination Roslagen mitt smultronställe, men nu skulle jag välja en plats, min pärla i Roslagen. Mitt personliga val blev plats nära mig ,som jag har mycket känslofull relation till, sedan 1994, Skederid. Det är där mina barn har gått på dagis, skola och fritids, i den gemytliga lilla skolan med god hemlagad mat. Det är i den fina Skederids kyrka som vi har haft de känslosammaste skolavslutningarna och firandet av andra högtider. Det är i Skederid som vi har trampat på Den Heliga Birgittas fotspår och fått höra den fascinerade historian berättats i många sammanhang. Barnen har krupit i Den Heliga Birgittas bönegrotta och deltagit i Den Heliga Birgittas sommarteater i tre års tid. Det känns fascinerade att bo så nära en plats som den mest berömda av svenska kvinnor i världen har bott och verkat. Heliga Birgitta var en tuff kvinna som fick kämpa för sig och sin sak. Detta i en tid då det inte var självklart att kvinnor skulle vara framträdande och ta plats. Vi har mycket att lära av Birgittas envishet och tro för att ändra diskriminerande inställningar och attityder hos människor. Jag tror att hon har lämnat spår av hennes envishet och styrka till oss som delar platsen med henne.

Roslagsveteranen Lennart Jansson gav oss alla ett passande citat. För mig valde han ”Låt oss vara glada, medan vi är unga” och diplomet delades ut av politikern Kjell Jansson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...