måndag 15 oktober 2012

Konst eller konstIGT

På vår resa i Finland med projektet Kulturkvartetten besökte utöver Helsingfors även Åbo. I Åbo (Turku) finns många fina muser. Åbo konstmuseums nationalromantiska granitborg är en sevärdhet redan i sig. Vi passade även på att se utställning av finsk textilkonst på Wäinö Aaltonens museum.
Takkrona gjord av harbajs eller en getingbo på en planka hängandes på väggen. Det var några av konstigheter på utställning på Wäinö Aaltonens museum i Åbo.
Jag kom fram till att jag har en stor konstsamling hemma. Många getingbor finns gömda under takstolarna, bakom huset, i skogen, finns både rådjurs-har- och rävbajs. Jag har inte hängt upp dessa på snyggt sätt i mitt vardagsrum, men jag har naturen runt knuten och det är där man kan hitta inspiration till konst och beundra konsten i sin naturliga miljö. Jag tar en promenad i skogen där naturens egen konst finns och det är inte konstIGT.
Åbo konstmuseum


Konst i parken med fina höstlöv på marken.


Takkrona gjord av harbajs


Inspiration till tröjan kommer garanterat från naturen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...