måndag 9 januari 2012

Design huvudstad Helsinki 2012

I år är min gamla hemstad Helsinki,  Helsingfors på svenska, Världens  Designhuvudstad. Ingen stad förtjänar den titeln bättre än Helsinki. New York Times har listat 45 platser att besöka under 2012 där Helsinki ligger på andra plats. Förra året var Turku, Åbo, Världens Kulturhuvudstad och i år står Helsinki i centrum. Finland är het resmål i år ! 
Finland har alltid varit känd för sitt design.Rötterna finns i Finlands landsbygdskultur. I gårdarna fanns det alltid någon som kunde göra en gungstol, en sälgpipa eller julpynt av halm. Jag gillar verkligen den finska designen som är lite som vi finländarna själva, praktiska och funktionella. Även moderna finska designers skapar enkla men praktiska former som fungerar i vardagen.
Alvar Aalto stol i Pemar
Designdistriktet i Helsingfors är en paradis fyllt av antikhandlar och designbutiker, klädaffärer , konstgallerier  och  restauranger.Designmuseet ligger i en Beaux-Arts-byggnad från 1800-talet och har en permanent utställning som fokuserar på 1900-talet.
En mycket bra och inspirerande artikel , resguide, till -Design Helsingfors- skriven av Maria Soxbo finns på;  Reseguide Helsingfors i ELLE  av Maria Soxbo

Självklart har har den klassiska Alvar Aalto vasen plats i mitt hem.


Iittala glas- favoriten i alla år- här de färglada Aalto glasen och Marimekko skålarna.

Min senaste PENTIK prydnad som jag fick till jul och som jag bara älskar !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...