onsdag 30 november 2011

Det doftar saffran

Det var först när jag kom till Sverige vid 20-års åldern som jag smakade saffransbullar för första gången, de gula bullarna, Lussekatterna var helt annorlunda än mammas kanelbullar. Vi bakade nog aldrig saffransbullar hemma i Finland när jag var barn.
Det skiljer sig i jultraditionerna mellan Finland och Sverige, men även mellan landskapen. Varje landskap bakade förr sitt speciella saffransbröd med  skiftande utseende där saffran ansågs ha en magisk kraft. Svenska mytologer anser att lussekatten är en avbild av den hedniska gudinnan Frejas älsklingskatt. I vikingarnas gravlämningar har man funnit offerbröd som tycks stödja denna teori. Saffran har varit känd som krydda i Sverige sedan åtminstone 1300-talet. Det första belägget är från 1328 från en räkning som heliga Birgitta fick för gravölet över hennes far. Det är först i slutet av 1800-talet som den började användas som en julkrydda.
Idag doftar det jul i mitt kök. Jag har bakat ,fast inte Lussekatter utan saffransmuffins, till en glöggmingel ikväll, mums !
Lussekatter
Recept för Lussekatter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...