onsdag 28 december 2011

Tillbaka i vardagen

Hoppas ni har haft en underbar jul! Själv har jag firat julen traditionellt hemma med familjen. Julhelgen bjöd på vårväder med temperatur mellan +3- +11 C. Rosorna blommar i trädgården och gräsmattorna är grönare än under sommartid. Trots att vädret inte har fyllt våra förväntningar om en vit jul så har vi haft det mysigt med tända ljus, glöggdoft ,god mat och familjen samlad vid julbordet. Hos oss har de finska och svenska traditonerna flytit ihop, det har blivit VÅRA traditioner. På matbordet skall det finnas både de traditionella finska lådorna, kålrots-och morotslåda  tillsammans med det svenska Jansson Frestelse och sill. De karelska pirogerna och julstjärnorna (finska; joulutorttu) hör också julen till. Barnen älskar dessa underbara piroger och jag kan inte vara utan de smarriga julstjärnorna som avslutning till julmiddagen.
Karjalanpiirakka-Hemgjorda Karelska piroger

"Joulutorrtu"- Julstjärnor med plommonmarmelad toppar julbordet:)




















Jul SAUNA är en tradition som jag har vuxit upp med och som har införts i min svensk/finska familj sedan vår nya bastu blev klar för 4 år sedan. Urgammal tradition i Finland.
"Christmas SAUNA"-gammal finsk tradition. Bilden är från en härlig sauna i Nagu i Finland, på Martta Gästgiveri. 

Med Julen kommer många härliga minnen från de mysiga jularna som man firat i barndomen. I år frågade jag mina barn vilken av deras jular har varit det bästa samt vilken julklapp har varit bäst under alla åren. Det var inte traditioner, paket, saker och prylar...de var ganska eniga. Det var julen vi firade i Mexico för två år sedan !! Det var helt annorlunda jul och en härlig upplevelse som finns kvar år efter år med livsgaranti ;).

Bästa Julen enligt barnen ! Julen 2009 i Mexico.I Palenque firade vi julafton och nyårsafton i Oaxaca .








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...