tisdag 21 augusti 2012

Skolstart

Skolstartsvecka! I söndags skjutsade jag Jesper till tågstationen i Uppsala.Han tog natt tåget till Luleå. Det var jobbigt ... Luleå !! det är ju 900 km dit , hur långt som helst !!! Man vet inte när man träffas nästa gång. Civilingenjör utbildning i Universitetet är 5 år. Och ingen bostad har han... han ska bo på ett vandrarhem i första tiden. Jag får bara hoppas att det löser sig .....och det gör det sig säkert.

Jesper på väg till Luleå
Äldsta sonen, Jonathan,ska också börja plugga igen efter två år i arbetslivet och resande! Han kom in i turismlinjen i Norrtälje TEC , 2010, men hoppade av efter några dagar och sökte iår igen, fast en annan linje. Men han är kvar på hemmaplan iallafall , vilket känns skönt...fast praktikplatsen i hans utbildning kommer att vara 6 månader utomlands !! Det är inte lätt att vara mamma.... barnen börjar bli så stora. Det är ju naturligt att de flyttar hemifrån, pluggar på annan ort eller  reser, men ändå... :´(. Nu vet jag hur mina egna föräldrar kände sig när jag flyttade till Sverige vid samma ålder som mina egna söner är idag.

Jonathan- student 2010

Josefina började sin sista år i Skederid och Jens sin sista år på Roslagsskolan. Nästa år är det spännande och stora förändringar i deras skolval, högstadiet respektive gymnasiet som väntar.

I sommar har jag träffat många av  mina gamla elever från Rodengymnasiet på sina sommarjobb.Det är så kul att höra deras framtidsplaner. Framför allt när jag träffade en av tjejerna som inte hade planer på att jobba inom turismen men har nu sökt och kommit in i turismlinjen på TEC i Norrtälje. Det glädjer mig att jag har bidragit med inspiration till hennes framtida yrkesval :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...