måndag 29 december 2014

Arholma på en fin vinterdag

Idag fick jag en riktig energiboost när jag besökte ön Arholma, norra delen av Stockholms Skärgård. Efter en hal och slingrande vinterväg kom jag fram med bilen till Simpnäs brygga och hade bara några minuter till godo innan båten skulle lämna bryggan. Avgången blev dock försenad i väntan på leveransen av varor till Arholma Lanthandel samt lastning av en mindre maskin som en av öborna hade med sig. Det blev en trevlig pratstund med skepparen och därefter med de andra TVÅ passagerare som var ombord.
Nettan, som jag skulle möta på ön driver Vandrarhem Bull August mötte mig vid bryggan Det var magiskt vackert! Solen strålade och speglade från glittrande hav och snö. Kylan nöp i kinderna under en kort promenad till Bull August som ett av öns två vandrarhem. Människorna som man mötte gåendes, eller som  passerade på sina fyrhjulningar, hejade glatt och vänligt. 
Utanför vandrarhemmet, som för övrigt ligger mitt på ön mellan ängar och gårdar, mötte vi några gäster som hade bott där två nätter och var mycket entusiastiska. De hade promenerat runt ön, njutit av vackert landskap, badat i vedeldad bastu och hoppat i det iskalla vattnet.
Till nyär är det nytt sällskap som ska checka in för att fira födelsedag med släkten och kommer att ha stora huset för sig själv, berättade Nettan.
Skärgården är magiskt fint på en vacker vinterdag som denna och har en förtjusning året runt.Visste du att det finns många boenden i skärgården som har öppet året runt !? 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...