söndag 28 december 2014

Thailand blir sig aldrig likt igen

Den 26:e december ,10 år efter den fruktansvärda tsunami katastrofen som tog många liv bland annat i Thailand, visade SVT dokumentärfilm av Jens Lind som berörde mig oerhört mycket.Han hade varit i Khao Lak några dagar innan tsunamin och intervjuade både lokala människor och turister, några av de överlevde som han i senare skede sökte upp igen bla. Amerikanen Douglas Fairweather som forlorade sin thailändska fru Mai.I filmen fick man se hur Khao Lak såg ut före och efter tsunamin samt hur platsen har byggts upp under åren till något helt annat. Idag står stora hotelkomplex och arkitektritade betong lådor ägda av utländska investerare på strandkanten där familjedrivna charmiga bungalows stod tidigare. Det var en fantastisk filmJens Lind har rätt.Thailand kommer aldrig bli sig likt igen.
  
Jag var själv i södra Thailand med min familj oktober-november 2004.En månad senare satt jag fastklistrad framför nyheterna om de den hemska händelsen. Jag kände mig maktlös och hade velat vara på plats och hjälpa till. Kände igen platser som vi hade besökt, tänkte på vänliga thailändare, de charmiga bungalows som vi bodde. Det enkla och äkta.Det var det som var charmen. Flera platser har förstörts av stora all inclusive hotel och det är inte bara av tsunamin utan giriga affärsmen som bygger utan att ta hänsyn till naturen eller det enkla, vilket är synd. Jag vill minnas det äkta och småskaliga.De lyxiga hotellkomplex kommer aldrig att se mig som gäst, det är inte den miljön som jag vill uppleva under semestern.

Nedan några bilder från en av våra Thailandsresor.
    






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...