lördag 29 september 2012

Kultur-och historia i Roslagen

Under förra året jobbade jag för Skebobruksmuseum som turismkonsult i ett projekt " Industrihistoria i Roslagen". Projektet handlade om att paketera och marknadsföra ett besökspaket innehållande guidad visning på Pythagoras Industrimuseum i Norrtälje samt på Skebobruks museum inklusive lunchstopp på Svanberga Gästgivargård. En mycket intressant heldagsutflykt innehållande fakta om livet i bruken och arbetet i industrin i förr. Roslagen har många fina välbevarade bruksområden och i Skebobruk kommer man in i historian på ett spännande sätt.
Skebobruksmuseum - Årets arbetsivsmuseum 2010
 
Pythagoras Industrimuseum i Norrtälje
 
 
Projektet har gett resultat, vilket glädjer mig ! Senast för ett par veckor sedan hade jag en grupp som gjorde denna utflykt till historian och tyckte det var mycket spännande.
I de senaste månaderna har jag fortsatt att arbeta med att locka flera att upptäcka kultur, historia och den här gången även konst i Roslagen. Projektet heter "Kulturkvartetten i Roslagen".Kulturprojekt tillsammans med  Albert Engstöm museum i Grisslehamn, Skebobruksmuseum, Östersalt konsthall på Ljusterö och Norrtälje Konsthall som erbjuder 4 intressanta besöksmål. Den här gången marknadsför vi oss framförallt till våra nordiska grannar i Finland och på Åland. Just nu planerar jag en säljresa till Helsingors och Åbo till den 7-10 oktober tillsammans med Ylwa från Östersalt. Hoppas att våra nordiska grannar, mina landsmän, gillar vad vi har att erbjuda !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...